Festa de

Sant Cristòfol

Manresa
Divendres 7 de juliol

Missa solemne, a l’església de Sant Andreu, a les 12 h.

Lliurament dels premis Sant Cristòfol 2023, a la sala d’actes del Montepio, 12,45h

Al migdia es farà el lliurament del Premi Sant Cristòfol 2023 als Bombers de Manresa, per la seva tasca al llarg dels 170 anys de servei a la ciutat de Manresa. Amb aquest premi, el Montepio vol reconèixer anualment a persones o organitzacions de la nostra comarca que hagin destacat en els àmbits de la seguretat i l’educació viària o la mobilitat sostenible.

Seguidament es farà també un reconeixement a les persones associades més antigues i a la més jove, com a mostra d’agraïment a la confiança depositada en el Montepio.

Acte de reconeixement a les persones associades, sala d’actes Montepio, 17:30h

• Acte de reconeixement a les persones sòcies amb més de cinquanta anys d’antiguitat, sala d’actes de Montepio.

Benedicció de vehicles i recaptació solidària, al carrer Jacint Verdaguer de 19h a 20:30h.

L’acte més tradicional i participatiu de les festes és la tradicional benedicció de vehicles al carrer Jacint Verdaguer, amb el lliurament de la medalla a tots els participants. Durant la benedicció es farà també la recaptació solidària que cada any va adreçada a una causa diferent. Enguany l’import recaptat es lliurarà a la Associació de familiars d’Alzheimer i Altres demències..

Exposició de vehicles clàssics, al carrer Jacint Verdaguer de 17:30h a 20:30h.

Benedicció de vehicles i col·lecta solidària 2023

El passat 7 de juliol es va celebrar dins del marc de les Festes de Sant Cristòfol a Manresa, la tradicional benedicció de vehicles i lliurament de les medalles de Sant Cristòfol. Com és costum coincidint amb la celebració es fa la col·lecta solidària que enguany anava destinada a l’Associació de familiars de l’Alzheimer i altres demències. Aquesta recaptació recull les aportacions del de Sant Cristòfol de Manresa, així com d’altres poblacions amb les quals col·labora el montepio.

La recaptació final de la col·lecta fou de 1.160 euros que es van lliurar el dia 21 de setembre.

El president del montepio, Antoni Daura, i el patró de la Fundació montepio, Joan Cots, fan lliurament de la recaptació a la presidenta de l’Associació de Familiars de malalts d’Alzheimer i altres Demències, Rosa Ortega i a la vicepresidenta, Montserrat Anfruns.

Una mica d’història

Sant Cristòfol, conegut com el patró dels viatgers, era un sant cristià del segle III. Segons la tradició, era un gegant que es va convertir al cristianisme i va ajudar a creuar un riu a un nen, convertint-se en el portador de Crist. És venerat per la seva protecció durant els desplaçaments i es considera el patró de tots els qui circulen, en especial els que condueixen.

D’aquesta antiga tradició en va néixer la Festa de Sant Cristòfol que es celebra arreu el dia 10 de juliol. Des de la seva fundació l’any 1930, el montepio s’ha encarregat de l’organització de la Festa als pobles i ciutats on tenia una delegació. L’acte més característic de la festa és la benedicció dels cotxes i el lliurament de les medalles de Sant Cristòfol. Durant l’acte de benedicció dels cotxes és costum fer una recaptació de diners destinada a una causa solidària.

Coincidint amb aquesta festivitat es fa el lliurament dels Premis Montepio, que reconeixen a persones o associacions que han destacat per la seva vinculació amb la nostra entitat, al foment de la seguretat viària o la prevenció de l’accidentalitat.

Medalles de Sant Cristòfol (2021)

A la ciutat de Berga la festa gaudeix també d’una forma tradició amb la denominació de “Festa dels Cristòfols” que s’organitza conjuntament amb l’Ajuntament de Berga. El punt central de la festa és la benedicció de cotxes, acompanyada de diversos actes populars.

Festa de Sant Cristòfol a l’entrada de la Basílica de la Seu de Manresa (1914)
Benedicció de cotxes al Passeig de Manresa (1954)

Benedicció de cotxes davant del Montepio a Manresa (1972)

Benedicció de cotxes Manresa (2022)

Contacta amb nosaltres

Ens posarem en contacte amb tu tan aviat com ens sigui possible!