Jornades

Fundació montepio

Parlem de la nova mobilitat.

Aquestes jornades s’estructuren amb un cicle de xerrades sobre mobilitat sostenible per abordar de la mà de persones expertes aquests reptes a nivell urbanístic, mediambiental o d’infraestructures. L’objectiu final és generar debat i propostes per posar en pràctica a nivell territorial.

23 de Maig de 2024

Sala d’actes Montepio – Manresa

Mobilitat & transport. Una història inacabable

A càrrec de Joan Torres i Carol.

Gravació de la jornada

Més informació
La història no es repeteix, però rima.

La mobilitat i el transport són causa i efecte dels fets socials, econòmics i polítics que al llarg de la història han condicionat l’estratègia tàctica i l’operativa dels diferents actors i agents.

Actors i agents responsables, tant públics com privats amb relació als canvis en la demanda (per exemple la segregació residencial i el creixement demogràfic), en la planificació i en la gestió urbanística entre altres, dels diferents mitjans del transport.

«El què, el perquè i el com» sense oblidar el passat, la complexitat del present i la necessària intuïció del futur. La història i el seu relat seran inacabables… inextingibles?

Joan Torres i Carol (L’Hospitalet, 1943) és enginyer industrial. Ha estat enginyer del seu municipi natal (1970-1980), director de Serveis de Transports i del Taxi de la Corporació Metropolitana de Barcelona (1980-1982), coordinador de l’Àrea de Transports i Circulació i tinent d’alcalde de l’Àmbit de la Via Pública de l’Ajuntament de Barcelona (1982-1995), i president de l’Entitat Metropolitana del Transport, Transports de Barcelona, Ferrocarril Metropolità de Barcelona i l’Institut Metropolità del Taxi (1990-1995). Entre 1995 i 2004 ha coordinat la Fundació del RACC i ha dirigit l’assessoria Tecmo.

En el camp de la docència ha estat professor de diferents màsters de postgrau a la UB i a la UPF. El 2004 va estar nomenat conseller del Centre Integral de Mercaderies i Activitats Logístiques i de Transports Metropolitans de Barcelona i president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i de l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya.

Actualment és membre del Consell d’Administració de RENFE MERCADERIES i patró de la Fundació Pere Claver.

16 d’octubre de 2023

Sala d’actes Montepio – Manresa

Les superilles o com canviar-ho tot sense canviar res

A càrrec de l’ecòleg urbà Salvador Rueda.

Gravació de la jornada

Més informació

“El canvi climàtic, els elevats nivells de contaminació atmosfèrica, el soroll eixordador, els accidents de trànsit, etc. ens obliga a cercar models de mobilitat que redueixin les actuals disfuncions i impactes i que, per contra ens proporcionin la més elevada qualitat urbana i de vida. La proposta, fent ús del coneixement profund de les xarxes i el seu redisseny ens permet “canviar-ho tot, sense canviar res””.

Salvador Rueda

Ecòleg urbà; Doctor Honoris Causa per l’Escola d’ Arquitectura Veritas de Costa Rica. President i Director de la Fundación Ecología Urbana y Territorial (2020 fins a l’actualitat); Fundador i Director de l’Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona (2000-2020). Biòleg, Psicòleg, Diplomat en enginyeria Energètica i Diplomat en Enginyeria ambiental. Creador de l’Urbanisme Ecosistèmic i del concepte de “superilla”. Ha dirigit més de 400 projectes urbans i territorials a 144 ciutats del món. És autor dels llibres:” Ecología urbana”; “Urbanismo Ecosistémico”; “Libro verde de medio ambiente urbano”; “Barcelona, ciudad mediterránea, compacta y compleja. Una visión de futuro más sostenible”;”Certificado del Urbanismo Ecosistémico”; “Regenerando el Plan Cerdá. De la manzana de Cerdá a la supermanzana del urbanismo ecosistémico (2020)”;”Carta para la planificación ecosistémica de las ciudades y las metrópolis (2021)”; ha participat en la redacció del llibre “20 anys de L’Agència d’Ecologia Urbana de Barcelona” (2022) que resumeix els treballs teòric-pràctics que va dirigir durant els seus vint anys com a director de l’Agència.

23 de març de 2023

Sala d’actes Montepio – Manresa

Motors de Catalunya, un projecte territorial de país

A càrrec de l’arquitecte Manel Larrosa Padró.

Gravació de la jornada

Més informació
Els actius territorial de Catalunya formen part d’una complexitat que cal ordenar i que van des de la capital a l’interior del país. Ordenació i organització política i administrativa del país han de ser vistos en una perspectiva integradora, inclosa la perspectiva d’una millor articulació ferroviària. Aquest fet comporta parlar del paper d’una regió central, amb capitalitat a Manresa, situada en la confluència dels espais del Llobregat i el Cardener.

Arquitecte. Manel Larrossa.

Arquitecte, regidor d’urbanisme de Sabadell entre 1979 i 1987. Manel Larrosa ha treballat en diversos aspectes territorials, sobretot des de la societat civil, darrerament impulsant el grup FemVallès, un grup d’entitats que proposen l’anàlisi i el debat al voltant de l’ordenació del territori. També és autor de diverses publicacions sobre la historia urbana de Sabadell.

27 d’octubre de 2022

Sala d’actes Montepio – Manresa

Ciutats de baixa mobilitat

A càrrec de l’arquitecte Vicente Guallart.

Gravació de la jornada

Més informació
Com transformem les nostres ciutats cap a models de baixa mobilitat? Vicente Guallart ens presentarà idees i projectes relacionats amb la transformació de les nostres ciutats cap a models de baixa mobilitat, superant els paradigmes productius de la ciutat moderna del segle XX fins a desenvolupar nous models ecològics que construiran les bioregions del segle XXI.

Arquitecte. Vicente Guallart.

Vicente Guallart (València 1963) és arquitecte, urbanista i investigador. Va ser arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona 2011-2015 amb la responsabilitat de desenvolupar la visió estratègica de la transformació de la ciutat i els grans projectes de desenvolupament seguint principis ecològics.

Prèviament va fundar l’Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC) on va liderar projectes com ara Media House Project (amb el MIT). Actualment és director de Valldaura Labs d’IAAC i codirector del Màster en Edificació Ecològica Avançada i Biociutats (MAEEB). El seu despatx professional, Guallart Arquitectes, ha desenvolupat projectes ecològics com l’edifici de fusta més alt d’Espanya, i l’Escola al Camerun o la Circular Forest City per a Àfrica. Ha guanyat diversos projectes a la Xina com a habitatge post-Covid a la Xina a Xiang’an (2020).

És autor de llibres com “La ciudad autosuficiente”, coautor del “Llibre verd de les biociutats” i editor de l’edició anglesa de la Teoria general de la urbanització d’Ildefons Cerdà (1867).

El seu treball ha estat exposat a la Biennal de Venècia, MoMA o AIA a Washington.

8 de juny de 2022

Sala actes ACEB – Berga

Mobilitat urbana: d’on venim i futur immediat

A càrrec de l’enginyer de camins, canals i ports Andreu Esquius Rafart.

Gravació de la jornada

Més informació

A la necessitat de desplaçar-nos i moure persones i mercaderies, essencial per al desenvolupament econòmic i social, cal contraposar els impactes negatius sobre el medi ambient i la salut de les persones. Cal desplaçar-nos de manera més «sostenible», que al capdavall vol dir fer-ho amb més seny. Per aconseguir-ho, calen, a més del compromís individual, polítiques públiques adequades. Catalunya compta amb una Llei de mobilitat pionera i el recent Acord per la qualitat de l’aire de Catalunya, estableix les prioritats d’actuació en mobilitat per als propers anys.

Andreu Esquius Rafart. Enginyer de camins, canals i ports.

És expert en la planificació d’infraestructures del transport i ha treballat en els àmbits de la mobilitat sostenible i segura, la gestió del transport públic, la modelització de la demanada d’infraestructures i serveis de transport, així com en l’avaluació de projectes d’iniciativa público-privada.

Actualment és soci-director de l’empresa MCRIT des del 2000, i prèviament va exercir com a responsable de transports del Pla Territorial Metropolità de Barcelona (1991-1999).

Amb més de 25 anys d’experiència treballant per a institucions públiques i empreses del sector de la mobilitat i de les infraestructures i serveis de transport, ha exercit a Catalunya, Espanya, i a diversos països d’Europa, Àfrica i Llatinoamèrica.

També exerceix la docència com a professor de l’UPC, La Universitat de Cantàbria, o Professor del Curs professional sobre avaluació d’inversions en projectes urbans i de transports al Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya.

27 d’abril de 2022

Sala Plana de l’Om – Manresa

Mobilitat per a nous contextos socio-territorials

A càrrec de l’arquitecte Josep Acebillo.

Gravació de la jornada

Més informació

Arquitecte. Josep Acebillo.

Ha rebut el reconeixement mundial pel posicionament de la ciutat en el panorama urbanístic internacional. Professionalment ha treballat l’Ajuntament de Barcelona com a Director de projectes urbans del 1981 al 1987, responsable de dirigir els projectes i la contrucció de les infraestructures del Jocs Olímpics de 1992, després com a director de l’Agència Metropolitana Regional de Barcelona (BR) i del 1999 al 2005 esdevé Arquitecte en Cap de la ciutat de Barcelona.

Persona de relleu internacional també ha treballat a l’àmbit acadèmic en diverses universitats o escoles d’arquitectura com: la Universitat de Lugano-Suïssa, la Swiss Cooperation Program in Architecure, l’International Architecture and Urban Design Laboratory a llaud d’Itàlia, l’Escola d’Arquitectura de la Universitat de Yale, la Graduate School of Design (GSD) de Harvard, la Universitat Nacional de Singapur, la Universitat Estatal d’Enginyeria i Arquitectura de Kazan o la Universitat Roma 3.

L’any 2010 va ser un dels fundadors i docent de l’Institut d’Arquitectura de Barcelona fins al 2016 que va reprendre la seva pràctica independent i obre l’oficina de l’estudi professional AS, a Lugano, Suïssa.

Entre els nombroses reconeixement rebuts destaca la Medalla d’Honor de la Ciutat de Barcelona per la seva contribució a la transformació urbanística de la ciutat.

Contacta amb nosaltres

Ens posarem en contacte amb tu tan aviat com ens sigui possible!